Vitamine D.

Het is herfst. Een periode waarbij we het met minder zonlicht moeten doen. Dat betekent minder aanmaak van vitamine D. De laatste tijd hoor en lees ik veel hierover. Er is een hele grote groep mensen die een tekort aan vitamine D heeft.

In tegenstelling tot de andere vitaminen wordt vitamine D door het lichaam zelf aangemaakt. Strikt genomen is vitamine D niet eens een vitamine, maar een aanverwant van de steroidhormoon. Dit is een groep hormonen die cholesterol als voornaamste bouwstoffen heeft. Het stofje 7-hydrocholesterol wordt in onze huid onder invloed van zonlicht omgezet in vitamine D3.

Zonlicht is voor ons verreweg de belangrijkste bron van vitamine D. Wanneer we aan voldoende ultraviolette straling worden blootgesteld, is de eigen aanmaak van vitamine D vele malen groter dan wat we via onze voeding opnemen. In de herfst en winter is het dus belangrijk om bepaalde voeding zoals vette vis, eieren, of vlees extra binnen te krijgen omdat we dan minder aan zonlicht blootgesteld worden. Waarvoor is vitamine D. De bekendste is de bijdrage aan calciumstofwisseling. Vitamine D bevordert de opname van calcium en dit draagt bij aan het behoud van sterke botten en tanden. Daarnaast bevordert vitamine D de normale werking van de spieren en het immuunsysteem. 

  
Een tekort aan vitamine D. Jammer genoeg is de vitamine D status van grote bevolkingsgroepen ronduit slecht te noemen. Volgens sommige experts zouden de adviezen voor de aanbevolen dagelijkse inname van deze vitamine fors naar boven bijgesteld mogen worden. In Amerika is dit gedaan. Mensen met een donkere huid en mensen die weinig buiten komen of hun huid bedekken hebben een tekort. Ook jonge kinderen, ouderen (vrouwen vanaf 50 jaar en mannen vanaf 70 jaar), zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven hebben extra nodig. 

Baby’s tot 1 jaar : 25 mcg.

Kinderen van 1 t/m 10 jaar : 50 mcg.

11 jaar en ouder : 100 mcg.

 Wat is veilig? Een langdurig te hoge inname van vitamine D kan schade aan hart, nieren en bloedvaten veroorzaken. En het kan misselijkheid, slaperigheid, verminderde eetlust en obstipatie veroorzaken. Maar nadelige effecten als gevolg van een overmaat aan vitamine D zijn gelukkig zeer zeldzaam.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s